7 Σεπτεμβρίου 2011

Γιατί πρέπει να επαναλειτουργήσει η Παλαιά Εκκλησία Πετρούσας.

Μαδεμλής Κωνσταντίνος

πρώην πρόεδρος Τοπικού Συμβουλίου Πετρούσας
Τοπικός Σύμβουλος Δημοτικού Διαμερίσματος Πετρούσας


Εδώ και αρκετό καιρό υπάρχει κινητικότητα στο θέμα της χρήσης μέρους της παλαιάς εκκλησίας στην Πετρούσα που είναι αφιερωμένη στα Εισόδια της Θεοτόκου.

Θα ήθελα με την ανάρτηση μου αυτή να πάρω δημόσια θέση και να θέσω μερικούς προβληματισμούς όσο αφορά την χρήση και όσο μπορώ να διαλευκάνω μερικά πράγματα που αφορούν την ιδιοκτησία της παλαιάς εκκλησίας.

Στις αρχές του 20ου αιώνα η Πετρούσα είχε δύο εκκλησίες, δύο χώρους λατρείας, αυτή της Παναγίας και του Αγίου Αθανασίου.

Και οι δύο κτίστηκαν από τους Πετρουσιώτες και ανήκαν ιδιοκτησιακά στην Ιερά Μητρόπολη Δράμας.
Να πω κάποιες λεπτομέρειες που ενδεχομένως δεν τις γνωρίζουμε.

Και για τις δύο εκκλησίες πήγαν στην Κωνσταντινούπολη αντιπροσωπεία δημογερόντων τις Πετρούσας για να ζητήσουν την άδεια οικοδομής το λεγόμενο Ιστιλάμιον. Για μεν την Παναγία περί το 1840 ενώ για τον Αγ. Αθανάσιο αρχές του 1900.

Αυτό προβλεπόταν από την οθωμανική νομοθεσία.

Μετά την έδοση του Ιστιλαμίου και αφού προοριζόταν για εκκλησία την κυριότητα την έχει η Μητρόπολη Δράμας η οποία αποφασίζει για τα σχέδια του Ναού και την Ονοματοδοσία.

Το 1864 ένας χωριανός παραχωρεί το σπίτι του ακριβώς πάνω από την παλαιά εκκλησία στην Ιερά Μονή Παναγίας Εισοσοιφίνισσας και γίνεται Μετόχι της Μονής Εικοσιφοίνισσας δηλαδή ιδιοκτησία της Μητρόπολης Δράμας.

Σήμερα ο Ναός του Αγίου Αθανασίου είναι ιδιοκτησία, από κτήσεως της το περί το 1910, της Μητρόπολης έχει μάλιστα και έχει ιδιοκτησίες στο αγρόκτημα Πετρούσας.

Στην περίπτωση των Εισόδων της Παναγίας τα πράγματα είναι λίγο μπερδεμένα.

Η πρωτοβουλία των χωριανών να κτίσουν εκκλησία και να πάνε στην Πόλη ολοκληρώθηκε περί το 1850 και κτίστηκε η εκκλησία της Παναγίας.

Οι Πετρουσιώτες όμως έπρεπε να πληρώνουν πρόστιμο στις οθωμανικές αρχές γιαυτή την ανέγερση του Ναού, και γιατί το χωριό μας δεν είχε τζαμί!!!!!.

Το 1880 έρχεται η βουλγάρικη εξαρχία.

Ο ναός ξαφνικά αλλάζει χρήση.

Από πατριαρχικός ναός που ήταν φιλοξενεί τους νεοφώτιστους Εξαρχικούς και γίνεται εναλλάξ θεία λειτουργία στα ελληνικά και στα βουλγαρικά.

Στις αρχές του 1900 διώχνονται οι πατριαρχικοί και με νέο ιστιλάμιο, δηλαδή αποστολή Πετρουσαίων δημογερόντων στη Κωνσταντινούπολη ζητούν δεύτερο Ναό. Το οποίο και γίνεται και κτίζεται ο περικαλής Ναός του Αγίου Αθανασίου.

Το 1912 οι Τούρκοι καταστρέφουν μόνο την εκκλησία της Παναγίας ενώ ο Ναός του Αγίου Αθανασίου μένει ακέραιος.

Αν οι Τούρκοι ήθελαν να εκδικηθούν τις ορθόδοξες εκκλησίες θα κατέστρεφαν και τον ναό του Αγίου Αθανασίου. Το οποίο φυσικά και δεν έγινε.

Εδώ μπαίνει το ιστορικό κομμάτι της παλαιάς εκκλησίας.

Την εκκλησία της Παναγίας χρησιμοποιούσε (αλλαγή Χρήσης) ο περιβόητος Κομμιτατζής Πανίτσα.
Ο Todor Panitsa(Тодор Николов Паница, Πανίτσα) ήταν ένας Ρουμανόβλαχος από το Oryahowo πάνω στα σύνορα Βουλγαρίας και Ρουμανίας.

Ο Πανίτσα έδρασε στα δικά μας τα μέρη κατ΄εντολή των κομιτατζήδων και είναι υπεύθυνος για πολλά εγκλήματα κατά ανθρώπων και εκκλησιών και Ιερών μονών.

Ο άθεος αυτός είχε κάνει την εκκλησία της Παναγίας στρατηγείο του.
Όταν το 1912 στην διάρκεια του Βαλκανικού πολέμου έρχεται η επέλαση του βουλγαρικού στρατού, ο Πανίτσα τους συντονίζει στον οθωμανικό στρατό.

Οι Οθωμανοί για να τον εξοντώσουν, γνωρίζοντας ότι κρύβεται στην παλαιά εκκλησία την καταστρέφουν.

Δηλαδή κύριος υπεύθυνος για την καταστροφή της εκκλησία ήταν ο Πανίτσα.

Ο Πανίτσα είναι αυτός που με 15 μέλη της συμμορίας του στις 23 Ιουνίου 1917 υποχρεώνουν τους μοναχούς να φύγουν από την Ιερά Μονή Εισοδείων της Παναγίας, Εικοσιφοίνισσας, και με 17 μουλάρια φορτώνουν όλα τα ιερά και όσια, τους ανεκτίμητους εθνικοθρησκευτικούς θησαυρούς και τα μεταφέρουν στην Βουλγαρία!!!!.

Ενδεικτικά από τα 907 κειμήλια:
φορητές εικόνες, σταυροί, λειψανοθήκες, εξαπτέρυγα, πολυκάνδηλα,
επιτάφιοι,εσθήτες της Θεοτόκου,άγια δισκοπότηρα,ευαγγέλια,
άμφια μητροπολιτών,στολές ιερωμένων κ.ά.και τα 451 ελληνικά χειρόγραφα.
Όλα αυτά και περισσότερα βρίσκονται φυλακισμένα στο Κέντρο Σλαβοβυζαντινών Ερευνών
«lvan Dujceu» και στο Εθνικό Ιστορικό Μουσείο της Σόφιας.
( Τα στοιχεία αυτά τα βρήκα από το Internet).

Ένα πολύ σημαντικό θέμα είναι ότι δεσμεύτηκε δημόσια o νυν Μητροπολίτης να φέρει τα κλοπιμαία της Μονής Εικοσιφοίνισσας στη παλαιά εκκλησία κατα χρονικά διαστήματα για να εκτίθενται στο κοινό. Τα ιερά κειμήλια ανήκουν στην Ιερά Μονή Εικοσιφοίνισσας αλλά Ποιμενάρχης είναι ο Μητροπολίτης Δράμας άσχετα αν η Μονή είναι στο Παγγαίο.

Η Μονή της Εικοσιφοίνισσας είναι η αρχαιότερη μονή στην Ευρώπη.

Αυτά που κλάπηκαν από τον Πανίτσα είναι ανεκτίμητης αρχαιολογικής αξίας.

Αν εκτεθούν στην παλαιά εκκλησία σε καθορισμένες ημερομηνίες, θα φέρουν πάρα πολλούς επισκέπτες που θα θέλουν να δουν τα εκθέματα. 
Αυτό σημαίνει οικονομική ανάσα για πολλές οικογένειες στην Πετρούσα.

Κάποιοι ενδεχομένως να σκεφτούν και να προβληματιστούν γιατί παίρνω ανοικτά αυτή την θέση.

Αγαπητοί μου,

Την προσωπική ιδιοκτησία κάποιοι δεν την παίρνουν στα σοβαρά στην Πετρούσα.

Σήμερα την ιδιοκτησία της Μητρόπολης όσον αφορά την παλαιά εκκλησία μερικοί την αμφισβητούν επειδή στην ρυμοτόμηση του 1967 δεν γράφτηκε, από αμέλεια και αδιαφορία στον ιδιοκτήτη της, ενώ η εκκλησία του Αγίου Αθανασίου και τα χωράφια του καταγράφηκε σωστά ο ιδιοκτήτης.

Ποιά είναι διαφορά του Ναού του Αγίου Αθανασίου από αυτόν των Εισοδείων της Παναγίας;

Ο χώρος καταγράφτηκε ως κοινόχρηστος από την Υπηρεσία της Νομαρχίας, αδιαφορώντας για την κατεστραμμένη εκκλησία και το μετόχι που υπήρχε εκεί.

Κοινόχρηστος σημαίνει ιδιοκτήτης ήταν η Νομαρχία. Επί δημαρχίας του κ. Μακρή έγινε αλλαγή χρήσης και σήμερα ιδιοκτήτης είναι ο Δήμος Προσοτσάνης.

Φίλοι μου,

Σε λίγο καιρό θα έρθει το Εθνικό Κτηματολόγιο και στην Πετρούσα.

Όταν διαπιστώσετε και σεις ότι έγιναν λάθη στην καταγραφή και ξαφνικά ένα οικόπεδο ή ένα αγροτεμάχιο παρόλο που είναι δικό σας από πάππου προς πάππου σας το πήραν άλλοι θα καταλάβετε τι θέλω να κάνω με αυτή την ανάρτηση.

Διετέλεσα πρόεδρος της κοινότητας Πετρούσας.
Ψηφιοποίησα το κτηματολόγιο και έκανα διασταύρωση στοιχείων.
Υπάρχουν πάρα πολλές περιπτώσεις καταπάτησης ιδιοκτησιών.
Το εθνικό κτημαματολόγιο θα έρθει σύντομα.
Θα έχουμε στην Πετρούσα δυσάρεστες εξελίξεις όσον αφορά τις ιδιοκτησίες.

Η ιδιοκτησία είναι για μένα ΙΕΡΗ. 

Κανένας δεν μπορεί λόγω αμέλειας και άγνοιας σας να καρπωθεί την κυριότητά σας.

Αυτό ισχύει και για την παλαιά εκκλησία.

Ανήκει στην Παναγία και κανένας δεν μπορεί να απλώσει χέρι στην περιουσία της Παναγίας και στο μετόχι της.

Ούτε στις δικές σας περιουσίες.

Στην Παναγία δίνουμε και δεν παίρνουμε πολλώ μάλλον δεν κάνουμε αλλαγή χρήσης.

Η παλαιά εκκλησία είναι η ιστορία του χωριού μας και η παράδοση μας.

Οι πρόγονοι μας πήγαν στην Κωνσταντινούπολη για να γίνει ο χώρος αυτός εκκλησία. 

Πρέπει να σεβαστούμε τον αγώνα που έκαναν οι πρόγονοι μας για να κτιστεί η Παναγιά της Πετρούσας.

Μόνο οι άθεοι μετατρέπουν και αλλάζουν χρήση στα αθεικά συστήματα
τις εκκλησίες σε στάβλους
και σε αχυρώνες
και σε αίθουσες πολλαπλών χρήσεων.

Οι αλλόθρησκοι Μωαμεθανοί σεβόμενοι την ιερότητα του χώρου των ορθοδόξων εκκλησιών αλλάζουν την χρήση, αλλά πάλι σε χώρους λατρείας, σε τζαμιά.

Πρόταση μου:

- Να επανέλθει ο χώρος της παλαιάς εκκλησίας και το μετόχι στο φυσικό δικαιούχο που είναι η εκκλησία της Πετρούσας.

- Να στηρίξουμε την πρόταση του Μητροπολίτη να επανέλθει ο Ναός των Εισοδίων της Παναγίας στην αρχική του μορφή με ανέγερση του Καμπαναριού έτσι όπως κτίστηκε. Η παλαιά εκκλησία είναι παράδοσή μας.

- Να στηρίξουμε την πρόταση του Μητροπολίτη για επιστροφή των κλοπιμαίων της Μονής Εισόδων της Παναγίας Παγγαίου Εικοσιφοίνισσας και φύλαξη τους στην εκκλησία Εισόδων της Παναγίας Πετρούσας.

Εδώ θα πρότεινα να ο Πολιτιστικός Σύλλογος Πετρουσαίων να παίξει καθοριστικό ρόλο μιας και τα εκθέματα αυτά είναι πολιτιστική κληρονομιά της Μακεδονίας και σε συνεργασία με το Κέντρο Πολιτιστικής Ανάπτυξης Ανατολικής Μακεδονίας το Δήμο Προσοτσάνης, την Περιφέρεια ΑΜΘ την ΝΕΛΕ και με άλλους πολιτιστικούς φορείς να απαιτήσουμε τα κλοπιμαία από την Σόφια να έρθουν στην Πετρούσα.

Σήμερα η Βουλγαρία είναι σύμμαχος χώρα και δεν μας χωρίζει τίποτε. 

Τα κειμήλια όμως είναι μακεδονική παράδοση και δεν έχουν καμμία θέση στην Σόφια.

Πρέπει να αγωνιστούμε να έρθουν στην Πετρούσα μας.

Η εκκλησία της Παναγίας πρέπει να επαναλειτουργήσει.

Σε αυτή έγιναν βαπτίσεις, γάμοι, κηδείες, μνημόσυνα προγόνων μας. ΠΑΡΑΔΟΣΗ!!!

Όσον αφορά δε την ψευτοεπένδυση στο όνομα της Ευρωπαικής Ένωσης που έγινε για να σκεπαστεί και να γίνει αυτό το έκτρωμα που προσβάλει τον Ιερό αυτόν χώρο, λύσεις υπάρχουν και μπορεί να διευθετηθεί το ζήτημα.